logo

Textilní kombinované techniky

inspirace • tradice • tvorba

Úvod

Nitě, bavlnky, látky, knoflíky, stužky, sámky, vrčení šicího stroje- to všechno je nedílnou součástí mé tvorby.  Snažím se navázat na rodinnou tradici, vzorník z roku 1901 je inspirací a vysokou laťkou. Pořád je čemu se učit. Historie oděvů a jejich zdobení je stará tisíce let. Vzápětí poté, co se člověk naučil spřádat vlákno a tkát, začal vyvíjet techniky, jak látku zdobit.

Připomeňme si některá vrcholná období v historii oděvu:

  • v Číně se barviva na textil používala již před více než 4000 lety
  • ve středověkém Japonsku se kombinovaly velmi rozvinuté techniky barvení látek se složitou výšivkou a volnou malbou štětcem na kimonech
  • ve středověké Evropě bylo vysoce uznávaným řemeslem šití, aplikace a výšivky se používaly na překrásných závěsech, oděvech, církevních rouchách a heraldice
  • od 18. století se aplikace ozdob a šití kombinovaly na prošívaných pokrývkách zhotovených na mimořádně vysoké úrovni v Británii a v Americe
  • v Čechách sahá barvení lněného plátna pomocí modré barvy indigo až do 16. století, tzv. modrotisk je oblíbený i dnes

V posledních desetiletích prožívají tradiční textilní techniky comeback – prošívání, aplikace, korálkové výšivky - dnes opět oceňujeme to, co je původně učinilo nemoderní a velmi drahé - a to vysoký podíl ruční práce, hodiny času potřebné k jejich vzniku a pozornost k detailům, vysoké estetické cítění, zvláště pro barvy a jejich kombinaci. Přidáme-li však dnešní nekonečnou nabídku látek na trhu, vzorů, kvalitní šicí stroje, pomůcky a jejich snadnou dostupnost po celém kontinentě, je možnost tvořit s látkami spolu s užitím tradičních technik, avšak novým způsobem nekonečnou inspirací.

Prostírání, ubrus nebo povlak na polštář s ručně namalovanými, vyšitými či prošitými přírodními motivy, na nichž vidíme jednotlivé nitě tvořící dekor výšivky a zkombinované barvy látek, to vše proteplí moderní interiér k nepoznání. To je mým cílem.

K vytváření autorských originálů používám následující techniky:

  • Nejprve na látky maluji dekor, nejčastěji na hedvábí, které si podrželo dodnes své výlučné postavení -je velmi pevné, přitom jemné a lesklé, výborně se nosí či používá a je ideální pro další kultivované a tvořivé dekorace. Díky jeho schopnosti absorbovat barviva je rovněž mimořádně vhodné pro malování a barvení.
  • Hodně si kreslím vzory a dekory do skicáku, kde je mám připravené pro další použití. Zde jen malá ukázka.
  • Používám razítka z tvrdého dřeva na látky, vhodné jsou lněné a bavlněné látky a dobré barvy, které drží konturu. Zkouším i další tkaniny.
  • Anglické slovo pro výšivku embroidery pochází ze starofrancouzského broder-zdobit, a to je přesně její úkol. Zdobit jednou či více barvami nebo souborem vyšívacích technik. Vyšívání zdobí, oživuje a celkově obohacuje tkaninu. Navíc dovoluje ozdobit látku v detailua to i v jiné barvě, což jiné techniky, kromě náročné malby, neumožňují tak snadno. Používám bubínky, na nich látka drží dobře napnutá, aplikuji také korálky, šňůrky a někdy bavlnky v  jednom odstínu. Velmi ráda mám tzv. bílé vyšívání.
  • Zvlášť se věnuji monogramům na látkách, které navrhuji nejraději pro konkrétní osobu. Mám hodně příkladů z rodinné tradice, poč. 20. století i chudší nevěsta měla svou ložní výbavu, zástěru, kapesníky, vše s monogramem. Mám polštáře po tetě s bohatou secesní výšivkou a monogramem, lněné ručníky po strýci s monogramem v červené barvě, hedvábné kapesníčky s monogramem babičky a tím inspirace nekončí.
  • Prošívání se vyvinulo z potřeby zateplení, pravděpodobně nejprve v severských zemích, časem se stalo mimo praktický účel i ozdobnou technikou. V Číně má dlouhou a bohatou tradici a v 16. století bylo již rozšířeno a velmi ceněno v Evropě. Slovem quilt se často označují patchworkové přehozy přes postele ze sešívaných dílků, ale skutečná definice quiltuje odlišná – znamená sešívání vrstev podložené tkaniny, která může být z dílků (to je metoda patchworku), ale i vzorovaná, zdobená či jednobarevná. Prošívání může být celoplošné, částečné, ruční i strojové, reliéfní (provázkové) nebo třeba i svazováním látek k sobě pomocí uzlíků. Zde nacházím velký prostor pro tvoření, kombinace, často prošívání doplňuji výšivkou. Používám i techniku trapunto- podkládám výplní jen konkrétní místo. Z nedostatku nabídky lemování v obchodech si nejraději sama připravuji šikmé proužky, často je stříhám z teple barevně laděných kostiček či proužků.  Při prošívání používám pro začištění zásadně ruční skrytý steh.